Läget på en butikslokal inte avgörande i Stockholm

Många butiksägare i Stockholm har fel fokus då det kommer till sin egen verksamhets utveckling. Detta i form av att man sätter läget på sin butik först och låter allt annat komma i andra rummet. Det vill säga; man tror på något sätt att en butikslokal vid Nytorget, på Götgatan eller i området kring Hornstull per automatik kommer att generera mycket pengar och det man glömmer här är att en sådan butikslokal i Stockholm ofta kostar lite mer än vad den smakar. Man börjar i fel ände.

Faktum är att läget på sin verksamhet är rent sekundärt och detta visar inte minst den stora mattrenden i staden. Folk är beredda att åka till Farsta för en god hamburgare, man är beredd att åka till Solna för en god italiensk pizza och man kan utan tvekan kura ihop sig tillsammans med många andra gäster – köa i timmar – för att äta genuin mexikansk mat på en mindre kvarterskrog.

Varför skulle mat skilja sig från exempelvis kläder eller någon annan produkt och varför ska man betala en massa pengar i hyra för en butikslokal på en hippare gata eller kvarter (där den dessutom riskerar att sväljas i konkurrensen)? Vi anser att man ska göra på ett annat sätt och här kan man dra ytterligare en lärdom från restauranger i Stockholm: fokusera på produkten och fokusera på inredningen så kommer också gästerna och kunderna att komma.

Så enkelt är det; det är bättre att fokusera på vad som finns i en butikslokal än vart i Stockholm denna ligger. Gällande inredningen så har vi ett tips.

Ta professionell hjälp med inredningen

Det många butiksägare gör är att man sätter igång innan man är redo. Här menar vi att man kanske hänger upp de kläder man tänkt sig att sälja och att man gör detta utan någon tanke kring intryck, trivsel och utrymme.

För att kunderna ska handla så krävs det ofta att de blir lockade och att de känner spänning; något som man ofta får genom att anlita en professionell inredare. Det finns sådana som specialiserat sig på butikslokaler och det handlar om att få hjälp med att ta fram det unika med just sin verksamhet.

Återigen – vi återgår till restauranger: det är sällan kockarna eller ägarna som inreder sådana. Nej, de tar hjälp av en professionell inredare som kan matcha inredning mot menyn. Ett annat exempel som stärker vår tes gäller bostäder i Stockholm och försäljning av sådana. Inte många skulle idag drömma om att lägga ut sin bostad på Hemnet utan att först kontakta en homestylist.

Nej, rådet är att börja i rätt ände, hitta en billig butikslokal oavsett vart den ligger och fokusera på att göra denna så tilltalande för kunderna som möjligt.

22 okt 2016